GYIK

Hogyan tudom eldönteni, hogy a leendő szálláshelyem melyik szálláshelytípusba tartozik?

A szálláshely-szolgáltatónak szükséges meghatároznia, hogy milyen szálláshelytípusban kíván működni, ehhez tanulmányozza át a www.szallashelyminosites.hu oldalon a Szálláshelytípusok menüpont alatt elérhető tájékoztatást.

Céges üdülőt / munkásszállót / tábort üzemeltetek. Ezeket is szükséges minősíttetni?

Amennyiben a szálláshely a nem üzleti célú közösségi, szabadidős szálláshely-szolgáltatásról szóló 173/2003. (X.28.) Korm. rendelet alapján rendelkezik működési engedéllyel, nincs szüksége minősítésre.
Amennyiben viszont a szálláshely az üzemeltető döntése alapján – akár csak időszakosan – kereskedelmi szálláshelyként is értékesítésre kerül, szükséges, hogy rendelkezzen NTAK regisztrációs számmal, legyen érvényes szálláshely-minősítése és a jegyzőnél nyilvántartásba vetesse a szálláshelyet.

Tudnak-e információt adni a szálláshely-minősítő testület munkatársai ingatlan-nyilvántartással, valamint adózási ügyekkel és a vendégek adatainak bejelentésével kapcsolatos kérdésekben?

A Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. feladata az országosan egységesen működő szálláshely-minősítés megszervezése és a minősítési eljárás elvégzése a 40/2025. (III.11.) Korm. rendeletnek megfelelően. Ezen tevékenységi körtől eltérő kérdésekben (pl. ingatlan-nyilvántartással, adózással, fogyasztóvédelemmel kapcsolatos kérdések) nem illetékes.

Hogyan módosíthatom az adataimat szükség esetén?

A szálláshely-minősítési rendszerben tárolt adatok (pl. szálláshely neve, címe) pontosítása vagy egyéb elírás javítása az NTAK-ban elvégzett adatmódosítást követően adatátadással történhet.

Kivétel ez alól, ha az adatmódosításra a helyszíni ellenőrzés időpontjának kijelölése után, de még a minősítés lezárása előtt kerül sor. Ez esetben nincs lehetőség az adatok átadására, hanem a már módosított adatokat tartalmazó NTAK igazolást szükséges elküldeni a szálláshely típusának megfelelő e-mail címre. Ez alapján kerülnek javításra az érintett adatok a szálláshely-minősítés rendszerében.

Adószám változás esetén mi a teendő?

Forduljon az NTAK Ügyfélszolgálathoz segítségért, amely a +36 (1) 550-1855 telefonszámon érhető el.

Téves adatokkal állították ki a minősítési igazolásomat, mit tehetek?

Az igazoláson minden esetben az üzemeltető által megadott adatok szerepelnek. Amennyiben a szálláshely vagy az üzemeltető valamely adatában elírás történt, ellenőrizze az NTAK-ban, hogy az ott megadott adatok helyesek-e.

Ha az NTAK-ban regisztrált adatok helyesen szerepelnek, adja át az adatokat a szálláshely-minősítés rendszerébe.

Amennyiben nem helyesek az előzetesen megadott adatok, az NTAK-ban végezze el a módosítást, majd adja át a frissített adatokat a szálláshely-minősítés rendszerébe, továbbá küldje el a helyes adatokat tartalmazó NTAK igazolást a szálláshely típusának megfelelő e-mail címre.

A férőhelyekre vonatkozó definíciókat a 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet tartalmazza. Eszerint:

A szálláshely befogadóképessége: „A szálláshelyen a vendégek egyidejű elszállásolására rendelkezésre álló férőhelyek száma azzal, hogy a maximális férőhely szám a szálláshely ágyai számának és az ideiglenesen elhelyezett vendégek elszállásolására alkalmas ágyak (pótágy) számának összessége.”

A szálláshely ágyainak a száma: „A szálláshely szobáiban elhelyezett fekvőhelyek számának összessége azzal, hogy a két vendég részére alkalmas fekvőhely két ágynak számít.”

Szoba: „A szálláshely azon önállóan értékesíthető, egyedi hozzáféréssel rendelkező egysége, amely egy vagy több helyiségből áll, és egy vagy több vendég egyidejű elszállásolására alkalmas. Kemping, üdülőháztelep és nyaralóhajó szálláshelytípus esetén a szoba megfelelője a lakóegység vagy a területegység.” (Magyarázat: az önállóan értékesíthető egységeket kell „szoba” alatt érteni, nem az alaprajz szerinti helyiségeket. Vagyis 1 szobának minősül például egy nappali + két hálószobából álló magánszálláshely, amelyet csak egyben, egy szálláshelyként értékesítenek.)

Rendelhetek-e további táblát, matricát, illetve tanúsítványt?

gen, ennek költsége azonban a szálláshely-üzemeltetőt terheli. Kérését jelezze e-mailben a szálláshely típusának megfelelő email címen. A költségekről weboldalunkon tájékozódhat a szálláshelytípusok menüpontban.

A szálláshelynek változik az üzemeltetője, szüksége van új szálláshely-minősítési eljárásra?

A korábban megszerzett, érvényes szálláshely-minősítést az új üzemeltető átveheti, amennyiben regisztrációjának véglegesítésekor jelöli ezen szándékát (Meglévő minősítés átvételét kezdeményezem) és nyilatkozik arról, hogy a minősítés érvényességi ideje alatt a szálláshely megszerzett minősítési kategóriáját fenntartja.
A szálláshely-minősítés átvétele csak azonos szálláshelytípuson belül lehetséges, kivéve a magán- és az egyéb szálláshelyeket, ahol elfogadott az átjárhatóság.

Budapest főváros közigazgatási területén működő magánszálláshely és egyéb szálláshely esetében a szálláshely-szolgáltató személyében bekövetkezett változás 2026. december 31. napjáig a kereskedelmi hatóság által nem vehető nyilvántartásba.

Hogyan tudok regisztrálni a www.szallashelyminosites.hu oldalra?

2025. január 01. napjától kizárólag a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felületéről történő adatátadással kezdeményezhető a regisztráció.

Hogyan tudom átadni az adatokat az NTAK-ból a szálláshely-minősítés rendszerébe?

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) weboldala a https://ntak.hu címen érhető el. Sikeres Ügyfélkapu+ vagy DÁP azonosítást és a rendszerbe történő belépést követően a Szálláshely-minősítés menüpontban van lehetősége a szálláshely(ek) adatait átadni a www.szallashelyminosites.hu felületére. Segítséget az NTAK ügyfélszolgálattól tud kérni, amely a +36 (1) 550-1855 telefonszámon érhető el.

Egyszerre akár több szálláshely adatait is át tudom adni az NTAK-ból a szallashelyminosites.hu felületre?

Amennyiben Ön a Szálláshely adatok átadása gombra kattint, az aktuálisan kiválasztott szálláshely adatait adja át. Az Összes adat küldése gombra kattintva Ön hozzájárulását adja ahhoz, hogy az összes szálláshelyének adatai regisztrálásra és átadásra kerüljenek a szálláshely-minősítés rendszerébe a www.szallashelyminosites.hu felületen.

Az adatátadást követően hogyan tudok belépni a www.szallashelyminosites.hu felületre?

Az adatátadást követően az NTAK felhasználói fiókjában regisztrált e-mail cím (az NTAK felületén a felhasználói fiókjában eredetileg rögzített e-mail cím) segítségével tud belépni. Adatátadást követően az e-mailcímre „Jelszó beállítása” tárggyal üzenetet küldünk, melynek segítségével az e-mail megérkezését követő 180 percig be tudja állítani a jelszavát, majd ezt követően a Belépés gombra kattintva az e-mail cím és jelszó megadásával tud belépni.

Amennyiben nem találja a jelszó beállításához szükséges e-mailt vagy már lejárt a hivatkozás érvényessége, a www.szallashelyminosites.hu oldalt megnyitva kattintson a Belépés gombra, adja meg az NTAK-ban eredetileg regisztrált e-mail címet, majd kattintson az Elfelejtettem a jelszavam gombra, mellyel a jelszó beállítása megkezdhető.

Mikor kerül jóváhagyásra a szálláshely regisztrációm?

Az NTAK felületéről elindított és a szálláshely-minősítés rendszerében befejezett regisztrációt követő 5 napon belül.

Miért nem hagyják jóvá az NTAK felületről adatátadással kezdeményezett regisztrációmat?

A www.szallashelyminosites.hu oldalra beérkezett regisztrációját véglegesítenie szükséges a Regisztráció befejezése gombra kattintva, amiről rendszerüzenet formájában tájékoztatást küldünk Önnek. Az online rendszerbe történő belépést követően ellenőrizze az adatlapján a kitöltött, az NTAK rendszerből átemelt adatokat és szükség esetén adja meg a hiányzó információkat (például egyéni vállalkozóként üzemeltetett szálláshely esetén az egyéni vállalkozó nyilvántartási számát, panzió vagy szálloda esetén a honlap címét).

Szükséges NTAK regisztrációs szám a szálláshely-minősítés rendszerében történő regisztrációhoz?

A minősítési folyamat megkezdéséhez NTAK regisztrációs számra van szükség, amely nélkül nem lehetséges a regisztráció a szálláshely-minősítés rendszerében. Ezzel kapcsolatban további információt az www.info.ntak.hu/regisztracio weboldalon, valamint az NTAK ügyfélszolgálatán keresztül kaphat, amely a +36 (1) 550-1855 telefonszámon érhető el.

Hogyan lehet további kapcsolattartókat rögzíteni egy szálláshelyhez?

Új kapcsolattartó felvétele két módon lehetséges:

  1. A regisztrált kapcsolattartó belép a szálláshely oldalára és Az én szálláshelyem menüpontban a Regisztrált kapcsolattartók mezőben rákattint a Kapcsolattartó meghívása gombra. Itt megadja az új kapcsolattartó nevét és e-mail címét. Ezt követően az új kapcsolattartó rendszerüzenetet kap a megadott e-mail címre, amely alapján regisztrálnia szükséges a www.szallashelyminosites.hu (Kapcsolattartói regisztráció) felületen. Az alapadatok megadása után meg kell erősíteni az e-mail címet és elfogadni a kapcsolattartói meghívást.
  2. Az új kapcsolattartó regisztrálhatja magát a www.szallashelyminosites.hu oldalon (Kapcsolattartói regisztráció). Ezt követően az NTAK regisztrációs szám megadásával tudja kiválasztani az érintett szálláshelyet. Ebben az esetben az NTAK felületen regisztrált fő kapcsolattartó tudja jóváhagyni (vagy elutasítani) az új kapcsolattartó jelentkezését. Erről e-mailben értesül.
Mit jelent a társítási (hozzáférési) kérés?

Társítási kérés jön létre, amikor Ön kapcsolattartóként jelentkezik egy olyan szálláshelyhez, amelyet más személy (vagy Ön egy másik email címről) már beregisztrált a www.szallashelyminosites.hu rendszerbe. Társítási kérését a szálláshely már regisztrált kapcsolattartója hagyhatja jóvá, aki üzenetet kap az e-mail fiókjába „Új kezelő jelentkezett az XY szálláshelyhez, kérem hagyja jóvá!” tárggyal. A korábbi kapcsolattartó az e-mailben szereplő Jóváhagyom linkre kattintva közvetlenül az e-mailből, vagy a szálláshely oldalára történő bejelentkezést követően (Az én szálláshelyem/Jóváhagyásra váró kapcsolattartók) hagyható jóvá a kérés. Társítási (hozzáférési) kérését a szálláshely már regisztrált kapcsolattartója 10 napig tudja elfogadni, ennek hiányában kérése automatikusan törlésre kerül.

Amennyiben a regisztrált kapcsolattartó nem találja a számára megküldött üzenetet, érdemes ellenőriznie Levélszemét mappáját. Az üzenetben található link a Levélszemét mappában nem működik, ezért az üzenetet először a Beérkező levelek mappába szükséges áthelyezni.

Mikor kell elvégeznem a szálláshelyem önértékelését a www.szallashelyminosites.hu felületen?

A szálláshely önértékelését a regisztráció Testületünk által történt jóváhagyását követően haladéktalanul szükséges megkezdeni és az elindítástól számított 15 napon belül befejezni. A megkezdett önértékelést a rendszer elmenti, a határidőn belül bármikor visszatérhet a felületre és folytathatja azt. A határidőn belül be nem fejezett önértékelést a rendszer automatikusan lezárja, ezt követően új önértékelés bármikor indítható.

Hol tudom kitölteni a szálláshely önértékelését?

Az online rendszerbe történő belépést követően válassza ki a szálláshelyét, kattintson a Tovább a minősítésemhez gombra, majd ezt követően az Online Önértékelés indítása gombra.

A megpályázott kategória (csillagok száma) módosítható az önértékelés közben?

Igen, az önértékelés véglegesítése előtt, a minősítési adatlapon az önértékelési kérdőív felett található mezőben.

Miért nem tudom lezárni a szálláshelyem önértékelését?

Az önértékelés sikertelen lezárása esetén az alábbi paramétereket szükséges ellenőrizni, illetve javítani:

Minden követelménypont, mely a szállásadó által megpályázott kategória oszlopában „M” (Minimum) megjelölést kapott, kötelezően teljesítendő. Az önértékelési felület több oldalból áll, magán- és egyéb szálláshelyek esetén 100 követelménypontból, 4 oldalból. A kérdőívben lapozni a kitöltött oldal alján megjelenő, Következő elnevezésű gombbal lehetséges.

Minden követelménypont megválaszolandó, a függőleges vonallal összekötött, összekapcsolt követelménypontok esetén csak egy válasz jelölhető. Az utolsó követelménypontot követően lehetősége van ellenőrizni a Hibajegyzéket. A Hibajegyzékben jelzett sorra kattintva a rendszer a jelzett pontra ugrik, ahol a kritériumpont teljesülése esetén módosítható a hibásan megadott válasz. A hibajegyzék listázásával segítséget kaphat a megpályázott kategóriához szükséges javításokról, beszerzendő felszerelésekről.

Az Önértékelés sikeres lezárásához a megpályázott kategória kötelezően teljesítendő követelménypontjain túl a szálláshelytípusnak megfelelő kritériumrendszer alján található minimum ponthatárt és a követelménypontok minimum darabszámát is szükséges teljesíteni. Magán- és egyéb szálláshelytípusoknál például:

Minimum ponthatár:

1*  2* 3* 4* 5*
40 90 100 120 140

Követelménypontok minimum darabszáma:

1* 2* 3* 4* 5*
34 36 45 51 56

A ponthatárokat a rendszer számolja, abban az esetben, ha a minimum pontok és a darabszámok a kitöltés során nem teljesülnek, a rendszer a következő üzenetet jelzi: „Hiba történt az önértékelés véglegesítése során. Nincs elért minősítési kategória.” Ebben az esetben térjen vissza az online önértékeléshez és ellenőrizze a Hibajegyzéket.

Az önértékelés során változtathatok a válaszaimon?

Az önértékelés mindaddig módosítható, ameddig az lezárásra nem kerül.

Hogyan és hol tudom lezárni és benyújtani az önértékelést?

Önértékelésének befejezéséhez lépjen vissza a minősítési adatlapjára és ott zárja le a folyamatot. Ehhez az utolsó kérdés megválaszolását követően kattintson a Vissza a minősítési adatlapra gombra.

Amennyiben minden kérdésre megfelelően válaszolt és lezárja az önértékelést, a jelölőnégyzet kattintásával nyilatkozzon, hogy a megadott adatok a valóságnak megfelelnek, majd kattintson az Önértékelés befejezése gombra.

Online rendszerünk automatikusan érzékeli az önértékelés lezárását, így nem szükséges erről külön üzenetet küldenie számunkra.

Honnan tudom, hogy megkapták a szálláshelyem önértékelését?

A regisztrált kapcsolattartó e-mail címére rendszerünk automatikusan küld egy értesítést a következő tárggyal: „Minősítésének státusza megváltozott: önértékelés kész”.

Mikor lesz a szálláshelyem helyszíni ellenőrzése?

Amennyiben 2025. március 16-án, (a 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet hatályba lépése) vagy azt követően került benyújtásra a szálláshely-minősítési igény:

  • az új, piacra lépő szálláshelyek, valamint a szálláshely-minősítés érvényességi idején belül a szálláshely szobaszámának növekedése miatt indított minősítési eljárások esetében a helyszíni ellenőrzésre a lezárt önértékeléstől számított 20 napon belül,
  • minden más esetben 60 napon belül kerül sor.

Amennyiben 2025. március 16. előtt (a 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet hatályba lépése előtt) a szálláshely-minősítési igény benyújtásra került, a minősítési eljárás a jogszabály hatályba lépése előtt érvényes eljárásrend és kritériumrendszer szerint kerül lefolytatásra, eszerint a helyszíni ellenőrzésre:

  • a működési engedéllyel még nem rendelkező szálláshelyek esetében az önértékelés lezárásától számított 90 munkanapon belül,
  • működési engedéllyel rendelkező (azaz az illetékes önkormányzat által már nyilvántartásba vett) szálláshely esetén legkésőbb 2025. december 31-ig kerül sor.
Milyen dokumentumokat készítsek elő a helyszíni ellenőrzésre?

A helyszíni ellenőrzés időpontjának kijelölését követően a szálláshely kapcsolattartójának rendszerüzenetet küldünk „Helyszíni ellenőrzés időpontja és szükséges dokumentumok” tárggyal, melyben részletezzük az előkészítendő dokumentumokat. Magán- és egyéb szálláshelyek esetén ezek a következők:

  • Önkormányzat által kiállított Nyilvántartásba vételi igazolás (akkor szükséges bemutatni, ha a szálláshelyminősítési igénye 2025. március 16. előtt került benyújtásra)
  • NTAK igazolás
  • A szálláshely méretarányos alaprajza (a különböző típusú szobák és a fürdőszoba méretének ellenőrzésére, pontos négyzetméterszám feltüntetésével); elfogadható a szabadkézzel rajzolt verzió is
  • A szálláshely szobáinak listája (jelölhető az alaprajzon)
  • Házirend/Vendégtájékoztató, amelynek az alábbi kötelező pontokat tartalmaznia kell a sikeres minősítéshez:
    - 24-órás ügyeleti szolgáltatás telefonon (név + telefonszám megadása)
    - a megadott érkezési/elutazási időpontban a tulajdonos és/vagy ügynökség képviselője jelen van igény esetén (ezt akkor szükséges beleírni, ha a szálláshelyminősítési igénye 2025. március 16. előtt került benyújtásra)
    - takarítás hetente egyszer ágynemű és törölköző cserével (egy hétnél hosszabb tartózkodás esetén)
    - továbbá minden olyan szolgáltatás, amelyet a szálláshely az önértékelés során megjelölt és másként nem ellenőrizhető, pl. napi takarítás kérése, transzferszolgáltatás, stb.
Hogyan készüljek a helyszíni ellenőrzésre, mire kell különösen odafigyelni amennyiben magán- vagy egyéb szálláshelyet üzemeltetek?

Az alábbi szempontok teljesülése elengedhetetlen a sikeres minősítési folyamathoz:

  • A szálláshely-szolgáltató nevének, elérhetőségének feltüntetése a szálláshelyen belül
  • A szálláshely nevének feltüntetése az épület és/vagy a szálláshely bejáratánál (kivéve új szálláshelyek esetén)
  • A szálláshely legyen beazonosítható, amennyiben több szálláshelyet üzemeltetnek egy épületben
  • Füstjelző a lakóegységben elhelyezve (szintenként egy füstjelző)
  • Szén-monoxid érzékelő megléte szükséges abban az esetben, ha van olyan berendezés (gázkonvektor, kályha, tűzhely, kazán stb.), amely működésekor szén-monoxid keletkezhet
  • Valamennyi, az önértékelés során értékelt berendezés, felszerelés, eszköz legyen elérhető a szálláshelyen
  • A szálláshely-minősítés alapfeltétele, hogy a szálláshely vendégfogadásra alkalmas állapotban legyen:
    • A főágyak megágyazva (ez a pótágyak esetében nem szükséges)
    • Tiszta és higiénikus körülmények (nem elfogadhatóak az esetleges piszkos falak, penészes/vízköves szaniterek és fürdőszobai/konyhai csempék, fugák, törött/sérült bútorok stb.)
    • Jó állapotú, foltmentes ágyak, matracok, takarók, párnák szükségesek, a matracok elfogadható vastagsága minimum 13 cm.
    • Működőképes berendezések, felszerelések (nem elfogadhatóak a nem működő lámpák/konyhai gépek stb.)

Fontos tudnivaló, hogy a

  • A szálláshely-minősítő szervezet az elért pontok mellett a szálláshely általános benyomását (4. kritériumpont) is értékeli, melynek összhangban kell lennie a megcélzott kategóriával. Az elért pontszám önmagában nem elegendő a kívánt kategória eléréséhez.
  • A helyszíni ellenőrzés abban az esetben folytatható le, ha a szálláshely részéről az adatlapon feltüntetett kapcsolattartó jelen van a helyszínen. Amennyiben új kapcsolattartót szükséges hozzárendelnie a szálláshelyhez, lépjen be a szálláshely adatlapjába, a Regisztrált kapcsolattartók mezőben kattintson rá a Kapcsolattartó meghívása gombra és tegye meg a szükséges lépéseket.
Megkaptam az értesítést, hogy melyik napon kerül sor az ellenőrzésre, de időpont nincs benne. Hány órakor érkeznek az auditorok?

Az automatikus rendszerüzenet csak a helyszíni ellenőrzés dátumát tartalmazza. A dátumot megelőzően legkésőbb 48 órával az auditor kollégáink telefonon felveszik Önnel a kapcsolatot és egyeztetik a pontos időpontot.

Nem tudok ott lenni a helyszíni ellenőrzésen. Mehet más helyettem?

A szálláshely helyszíni- vagy pótellenőrzése kizárólag a regisztrált kapcsolattartó jelenlétében végezhető el. A szálláshely adatlapján vegye fel további kapcsolattartónak azt a személyt, aki jelen tud lenni a szálláshely ellenőrzésekor. Lásd: Hogyan lehet további kapcsolattartókat rögzíteni a szálláshelyhez?

Nem alkalmas számomra a helyszíni ellenőrzésre vagy pótellenőrzésre kijelölt időpont. Hogy tudom lemondani?

Az ellenőrzés időpontjának lemondását egy minősítési eljárás alatt egy alkalommal, kizárólag írásban, a szálláshely típusának megfelelő e-mail címre megküldött, indoklással ellátott üzenetben lehet kérni. A szálláshely beazonosításához írja meg üzenetében a szálláshely nevét és NTAK regisztrációs számát.

  • Amennyiben 2025. március 16-án, (a 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet hatályba lépése) vagy azt követően került benyújtásra a szálláshely-minősítési igény, a lemondásra legkésőbb a helyszíni ellenőrzés napját megelőző második munkanapon van lehetőség.
  • Amennyiben 2025. március 16. előtt (a 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet hatályba lépése előtt) a került benyújtásra a szálláshely-minősítési igény, úgy a helyszíni ellenőrzés napját megelőző munkanapon 15.00 óráig van lehetőség a lemondásra.
Szezonális szálláshelyem van, mikor várható a helyszíni ellenőrzés?

Amennyiben 2025. március 16-án, (a 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet hatályba lépése) vagy azt követően került benyújtásra a szálláshely-minősítési igény:

Amennyiben a szezonálisan nyitva tartó szálláshely a minősítési eljárást megszakítás nélkül kívánja folytatni, erre vonatkozó kérését az önértékelés benyújtásakor jeleznie kell a szálláshely-minősítő szervezet részére. A szálláshely-minősítő szervezet az ilyen irányú kérelemnek a benyújtástól számított 5 napon belül helyt ad és a minősítő rendszerben rögzíti.

Szezonálisan nyitva tartó szálláshelyek esetében a szálláshely szezonvégi zárását követően a helyszíni ellenőrzés (ideértve a megismételt helyszíni ellenőrzést is) főszabály szerint nem folytatható le. Ilyen esetben a helyszíni ellenőrzésre (vagy megismételt helyszíni ellenőrzésre) nyitva álló határidő megszakad a szálláshely újbóli nyitásáig. A szezonális nyitvatartás tényéről a szálláshelynek az önértékelés benyújtása során nyilatkoznia kell.

Az üzemeltető kérése esetén lehetőség van arra, hogy a határidő ne szakadjon meg és a helyszíni ellenőrzés lefolytatásra kerüljön.

Hogyan tudok a megismételt helyszíni ellenőrzésre bejelentkezni?

Lépjen be a www.szallashelyminosites.hu felületre (regisztrált e-mail cím és jelszó megadásával), majd a szálláshely kiválasztását követően bal oldalon a Minősítésem menüpont / Pótellenőrzési jegyzőkönyv / Felkészültem a megismételt helyszíni ellenőrzésre gombra kattintva tudja jelezni, hogy felkészült a megismételt helyszíni ellenőrzésre. Ezt követően kerül kijelölésre a megismételt helyszíni ellenőrzés időpontja, melyről rendszerüzenetben és e-mailben értesítjük.

Mikor kapom meg a minősítést igazoló dokumentációt?

A sikeres szálláshely-minősítésről rendszerüzenet formájában tájékoztatjuk a szálláshely kapcsolattartóját az online felületünkön szereplő e-mail címen.

A szálláshely minősítéséről szóló igazolás az online felületen, a szálláshely minősítési oldaláról tölthető le az eljárás lezárását követően. Ezt az igazolást szükséges eljuttatni az illetékes önkormányzathoz.

A további dokumentáció (tanúsítvány, matrica / tábla) a szálláshely-minősítés lezárását követő 45 napon belül kerül kiküldésre az adatlapon megadott magyarországi levelezési címre.

A kiszállítást megelőzően a futárszolgálat erről előzetes értesítést küld Önnek. A csomagot csak abban az esetben tudjuk kiszállítani, amennyiben a kapcsolattartó személy érvényes magyarországi telefonszámot és levelezési címet rögzített a szálláshely adatlapján. Postafiók címre a kézbesítés nem lehetséges.

Miért nem kaphatok a magánszálláshelyem minősítésének eredményéről táblát?

A minősítés eredményéről a magán- és egyéb szálláshelyek matricát kapnak, tábla rendelésére költségtérítés ellenében van lehetőség. A költségekről weboldalunkon tájékozódhat a szálláshelytípusok menüpontban.

Mi a teendő, ha lejárt a minősítésem?

A szallashelyminosites.hu honlapon a saját felületére belépve tudja megkezdeni az új minősítési eljárást. Ehhez válassza ki a minősíteni kívánt szálláshelyet a Minősítésem menüpontban, majd a szükséges válaszok jelölését követően kattintson a Minősítés megkezdése gombra!

Mi a teendő, ha hamarosan lejár a minősítésem vagy újraminősítésre van szükségem kategóriaváltás vagy szobaszám változás miatt?

A www.szallashelyminosites.hu honlapon a saját felületére belépve tudja megkezdeni az új minősítési eljárást. Ehhez a minősíteni kívánt szálláshely kiválasztását követően a Minősítésem menüpontban görgessen le az érvényes minősítése adatait tartalmazó ablak alá és az Újraminősítés ablakban a szükséges válaszok jelölését követően kattintson a Minősítés megkezdése gombra!

A 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezése alapján a szálláshely-szolgáltató a minősítés érvényességi idejének lejáratát megelőzően legalább 60 nappal köteles a szálláshely-minősítő szervezet vizsgálatát és értékelését kérni a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus rendszerében.

Mi számít álló- illetve fekvőgalériának?

Amennyiben a galéria belmagassága eléri a 190 cm-t, állógalériának minősül. A galéria alapterülete kizárólag abban az esetben adható hozzá a szoba alapterületéhez, ha a galéria belmagassága minimum 190 cm.

Van-e előírás a füstjelző és a szén-monoxid-érzékelő típusára és elhelyezésére vonatkozóan?

Nincs külön minősítési előírás ezen készülékek tekintetében. A füstjelző, szén-monoxid-érzékelő, továbbá a szálláshelyen található egyéb műszaki berendezések felszerelésénél a gyártói utasítást kövesse.

Milyen ágyat fogadnak el a galérián?

A galérián található ágyak esetében is teljesülnie kell az ágyakra vonatkozó elvárásoknak. Megfelelő főágy megléte esetén azonban a galériára fektetett – akár alátámasztás nélküli – matrac pótágyként elfogadható.

Az állógalérián (azaz min. 190 cm belmagasság esetén) elhelyezett ágyak és pótágyak tekintetében is a fentieket kell alkalmazni.

A fekvőgalérián elhelyezett ágy vagy pótágy kizárólag 1* - 3* kategóriában elfogadott.

Amennyiben szálláshelyem több hálószobával rendelkezik és a hálószobákat külön-külön szeretném kiadni, hány szobának kell jelölni?

Amennyiben a szobákat külön-külön értékesítik, akkor annyi szobát (azaz önállóan kiadható lakóegységet) szükséges jelölni, amennyi egy időben önállóan kiadható. Ebben az esetben minden önálló értékesítési egységnek (szobának) meg kell felelni a minősítési követelményeknek. A megszerzett minősítés érvényességi idején belül a szálláshely csak egyféleképpen értékesíthető.

MINIMUM KRITÉRIUMOKHOZ KAPCSOLÓDÓ KÉRDÉSEK MAGÁN- ÉS EGYÉB SZÁLLÁSHELYEK ESETÉBEN Milyen előírások vonatkoznak a szálláshelyen lévő ágyakra?

Az ágy a szálláshely szobáiban elhelyezett (pihenést vagy alvást biztosító) fekvőhely, amely – tipikusan ágykeretből és matracból áll – méretétől függően egy vagy két fő részére alkalmas férőhely.

  • A matrac vastagságának minimum 13 cm-nek kell lennie.
  • A matrac anyagában, összetételében és kialakításában kiemelt igénybevételt kiszolgáló különálló ágybetét. A natúr szivacs (huzattal vagy anélkül), amelyet jellemzően bútorkészítéshez és párnázott bútorokhoz használnak, nem felel meg, ezért nem értékelhető.
  • Heverő, szófa, kanapé (amely nem tipikusan ágykeretből és matracból áll) is megfelel ágyként 1-3* között.
  • Az alátámasztás nélkül elhelyezett matrac pótágyként elfogadható 1-3* kategóriában.
  • A heverő, kanapé, fotelágy, továbbá az emeletes ágy valamennyi kategóriában elfogadható pótágyként.
  • A galérián található ágynál is teljesülnie kell az ágyakra vonatkozó elvárásoknak, megfelelő főágy megléte esetén azonban a galériára fektetett - akár alátámasztás nélküli - matrac pótágyként elfogadható.
  • Az állógalérián (azaz minimum 1,9 m belmagasság esetén) elhelyezett ágyak és pótágyak tekintetében is a fentieket kell alkalmazni.
  • Fekvőgalérián elhelyezett ágy vagy pótágy kizárólag 1-3*-ban elfogadott.
  • A pótágyak száma nem haladhatja meg az ágyak számát.
  • A babaágy nem minősül pótágynak.
  • A pótágyakat a szálláshely honlapján és hirdetési felületein mindig pótágyként kell feltüntetni.